Usein Kysytyt kysymykset
-
Voinko varata ajan hakemuksen käsittelyn nopeuttamista varten?
Asuntohakemusten tai asukasvalinnan tiedusteluja varten ei valitettavasti voi varata aikaa. Asukasvalinnat perustuvat hakemuksessa oleviin tietoihin, joten yhteydenotot asiakas- tai vuokrauspalveluumme eivät nopeuta asunnon saantia.
Nuorisosäätiöllä ei ole perinteistä aikaperusteista hakemusjonoa, jossa asunnot tarjottaisiin hakemuksen jättämispäivän mukaan, emmekä pysty antamaan arviota milloin mahdollisesti pystymme tarjoamaan asuntoa.
Emme vastaa tiedusteluihin koskien jonotusaikoja tai asukasvalintoja.
Minulla on maksuhäiriömerkintöjä. Voinko saada asunnon Nuorisosäätiöltä?
Tarkastamme kaikkien hakijoiden luottotiedot. Mikäli hakijalla on maksuhäiriömerkintöjä, asuntohakemus siirtyy käsittelyyn erillisvalintamme puolelle. Kun hakemus on käsitelty, olemme yhteydessä, mikäli voimme tarjota sinulle asuntoa.
Olen vasta muuttanut suomeen, joten en ole saanut esitäytettyä veroilmoitusta. Mikä liite minun tulee toimittaa?
Mikäli sinulla ei ole ollut verotettavia tuloja Suomessa edellisenä vuonna, tarvitsemme hakemuksen liitteeksi Verotoimistosta saatavan todistuksen.
Kuinka kauan Nuorisosäätiön asunnoissa saa asua?
Vuokrasopimus on voimassa siihen saakka, kunnes asukas täyttää 35 vuotta. Mikäli asunnossa on kaksi päävuokralaista, on sopimus voimassa siihen saakka, kunnes nuorempi täyttää 35 vuotta.
Voinko saada uuden asuntotarjouksen, jos kieltäydyn minulle tarjotusta asunnosta?
Asuntohakemus pysyy voimassa, vaikka asuntotarjouksesta kieltäytyisikin. Mikäli asuntohakemuksen hakukriteereitä haluaa muuttaa, tulee tehdä uusi hakemus. Uusi hakemus korvaa automaattisesti aiemmin tehdyn hakemuksen.
Suuren hakijamäärän vuoksi asuntoja ei riitä kaikille hakijoillemme, joten emme valitettavasti osaa sanoa, milloin mahdollisesti voimme tarjota asuntoa uudelleen.
Miten vuokrasopimus allekirjoitetaan?
Vuokrasopimus allekirjoitetaan sähköisesti, omilla pankkitunnuksilla.
Jos aloitan vuokrasopimuksen kesken kuukauden, joudunko maksamaan vuokraa koko kuukaudesta?
Et joudu. Kesken kuukauden alkavissa sopimuksissa, vuokraa maksetaan vain sopimuksen voimassaolopäiviltä.
-
Voiko vakuusmaksun eräpäivää siirtää?
Asunnon avaimet on mahdollista noutaa vain vuokravakuutta vastaan, joten valitettavasti vakuuden eräpäivää ei ole mahdollista siirtää.
Mikäli Kela ei ehdi käsitellä asiaasi ennen muuttopäivää, vaihtoehtona on vakuuden maksu rahana ja palautamme summan sinulle myöhemmin, sitten kun Kelan maksusitoumus saapuu.
Mistä voin noutaa asunnon avaimet?
Avainten haku tapahtuu asunnon paikkakunnasta riippuen joko talosi huoltoyhtiön tai paikallisen lukkoliikkeen toimipisteessä.
Helsinki, Espoo, Vantaa
Avainahjo Oy
Hermannin Rantatie 10, 00580 Helsinki
p. 04578845277
avoinna arkisin klo 8.00-16.00
kuun ensimmäisenä arkipäivänä klo 8.00-18.00Järvenpää, Kerava
Kotikatu Oy
Yrittäjänkatu 14, 04440 Järvenpää
p. 020 7931022
avoinna arkisin klo 8.00-16.00Lahti
Kiinteistöhoito Koskelainen
Sotkankatu 6, 15150 Lahti,
p. 0400 711 180 (Sovi avainten noutoaika etukäteen puhelimitse)Tampere
HH-kiinteistöpalvelut Oy
Viinikankatu 53, 33800 Tampere
p. 010 3950 395
avoinna arkisin klo 8.00-16.00Milloin voin noutaa asunnon avaimet?
Voit noutaa avaimet uuteen kotiisi vuokrasuhteen ensimmäisenä arkipäivänä klo 13:00 alkaen. Avaimia ei ole mahdollista saada aiemmin.
Mikäli vuokrasopimus alkaa kesken kuukauden tai asunto johon muutat on tyhjä, voit noutaa avaimet lukkoliikkeen/huoltoyhtiön toimiston aukioloaikana.
Voit valtuuttaa toisen henkilön noutamaan avaimet puolestasi jos et pääse noutamaan avaimia itse. Valtuutus tulee aina tehdä kirjallisesti.
Yritän tehdä sähkösopimusta mutta osoitetta ei löydy sähkölaitoiksen tiedoista. Kuinka toimin?
Kaikki kiinteistömme löytyvät sähköyhtiöiden tiedoista. Sähkösopimusta tehdessä, osoite tulee täyttää huolellisesti ja oikein.
Kuinka ilmoitan havaitsemani puutteet ja viat asunnossa?
Asunnossa havaitut puutteet ja viat ilmoitetaan täyttämällä sisäänmuuttotarkastuslomake asukassivulla.
Tarkastuslomakkeelle pääsee klikkaamalla sopimusruutua ”näytä sopimus”, jonka jälkeen aukeavassa näkymässä löytyy sisäänmuuttotarkastus.
Lomake on hyvä täyttää heti muuton yhteydessä, kuitenkin viimeistään 5 vrk kuluessa vuokrasopimuksen alkamisesta/avainten noudosta.
Ongelmatilanteissa voi ottaa yhteyttä: asuntotarkastus@nuorisosaatio.fi
-
Mistä voin kysyä vapaita autopaikkoja?
Autopaikkaa voit tiedustella sähköpostitse osoitteesta: autopaikat@nuorisosaatio.fi
Haluan irtisanoa autopaikkasopimuksen. Kuinka pitkä on autopaikan irtisanomisaika?
Autopaikoillamme on sama irtisanomisaika kuin asunnoillamme eli yksi täysi kalenterikuukausi.
Voinko ladata sähköautoa autopaikan lämpötolpasta?
Autolämmityspistorasiaa ei saa käyttää sähkö- tai hybridiauton lataamiseen.
Autopaikalleni on pysäköity jonkun toisen auto. Miten toimin?
Aimo Park hoitaa pysäköintialueidemme valvontaa.
Teethän heille valvontapyynnön: www.aimopark.fi/valvontapyyntolomake
Valvontapyynnön kautta tieto menee pysäköinnin valvojille ilman viivettä, myös iltaisin sekä viikonloppuisin.
-
Voinko siirtää vuokran eräpäivää?
Vuokran eräpäivää ei voi siirtää. Jos vuokranmaksu syystä tai toisesta myöhästyy, kertyy myöhästyneelle maksulle viivästyskorkoa eräpäivästä alkaen. Kannattaa maksaa viivästynyt vuokra mahdollisimman pian kulujen minimoimiseksi. Nuorisosäätiö lähettää kuukausittain maksumuistutukset erääntyneistä maksuista. Samalla saat myös maksuvinkin sähköpostiisi. Velka tulee maksaa kaikkine lisäkuluineen normaalille vuokranmaksutilille. Mikäli velkaa ei makseta maksumuistutuksen eräpäivään mennessä, siirtyy velan perintä Intrum Oy:lle ja velalle kertyy lisää perintäkuluja ja viivästyskorkoja.
Mistä näen, onko minulla vuokravelkaa?
Ajantasaisen vuokranmaksutilanteesi voit tarkistaa asukassivuiltamme. Linkki asukassivuille.
Voiko vuokrani nousta?
Muiden vuokranantajien tapaan Nuorisosäätiö tarkistaa asuntojensa vuokratason vuosittain. Päätökset mahdollisista vuokrankorotuksista tehdään joulukuussa, kun kiinteistöyhtiöiden tulevan vuoden talousarviot vahvistetaan. Tieto vuokrantarkistuksista ja uudet vuokranmaksuerittelyt toimitetaan vuokralaisille kirjallisesti joulukuun aikana ja uudet vuokrat astuvat voimaan seuraava vuoden maaliskuun alusta.
Saamassani vuokranmaksuerittelyssä on maksut vain helmikuun loppuun asti. Miten maksan vuokran sen jälkeen?
Uudet vuokranmaksuerittelyt postitetaan vuokralaisille joulukuussa. Mikäli et vielä alkuvuodesta ole saanut uutta maksuerittelyä, ole yhteydessä oman kotitalosi vuokraseurannan asuntosihteerin. Muista tarvittaessa toimittaa uusi vuokranmaksuerittely ajoissa Kelaan tukia varten.
Mikä on maksusitoumus? Saanko pois muuttaessani maksusitoumuksesta rahat palautettuna?
Vuokralainen voi hakea rahavakuuden sijaan Kelan tai kaupungin myöntämää maksusitoumusta vuokrasopimuksen vakuudeksi. Maksusitoumus on sen myöntäneen tahon antama takaus mahdollisia velkoja varten, ja vuokranantaja voi pyytää sen tarvittaessa käyttöön. Maksusitoumusta ei palauteta rahana vuokralaiselle vuokrasopimuksen päättyessä.
-
Miten voin varata saunavuoron?
Saunavuoron voi varata laittamalla varauspyynnön sähköpostitse oman kotitalon vuokraseurannan asuntosihteerille. Vapaat vuorot voi tarkistaa saunan pukuhuoneiden ovissa olevista saunavuorolistoista. Viikoittaisen saunavuoron hinta on 20 €/kk ja joka toinen viikko olevan vuoron 10 €/kk. Saunavuoro alkaa varausta seuraavan kuun alusta.
Miksi en saa varata haluamaani saunavuoroa, vaikka se on listalla vapaana?
Varaamme vain peräkkäisiä saunavuoroja, jottei saunaa lämmitetä turhaan tyhjänä. Samasta syystä kokonaan tyhjälle päivälle ei voi saada saunavuoroa.
Voinko varata yksittäisen saunavuoron?
Yksittäisen saunavuoron voi varata vain Herttoniemen Matintalo ja Helsingin Tyynenmerenkatu 7:n kerhohuoneiden varauksen yhteydessä. Yksittäisen vuoron hinta on 50 €. Varaus on syytä tehdä vähintään viikkoa etukäteen.
-
Pitääkö lyhytkestoisestakin ali- tai jälleenvuokrauksesta ilmoittaa vuokranantajalle?
Jälleenvuokraus on aina hyväksytettävä vuokranantajalla. On myös hyvä muistaa, ettei huoltoyhtiö voi avata asunnon ovea avainten unohduttua henkilölle, joka ei ole talonkirjoilla. Tämän vuoksi asumisilmoituksen teko vuokranantajalle on välttämätön. Linkki asumisilmoitukseen.
Onko jälleenvuokrauksesta pakko tehdä keskinäinen sopimus?
Päävuokralainen on velvollinen tekemään jälleenvuokrauksesta välivuokrasopimuksen, joka toimitetaan myös vuokranantajalle. Sopimuksella varmistetaan, ettei jälleenvuokrauksesta peritä alkuperäistä vuokraa korkeampaa hintaa. Lisäksi keskinäinen sopimus on sekä päävuokralaisen että jälleenvuokralaisen turvaksi mahdollisissa kiistatilanteissa. Suosittelemme tekemään sopimuksen myös alivuokrauksesta. Päävuokralainen on aina viime kädessä vastuussa vuokran maksamisesta ja asunnon kunnosta.
-
Milloin avaimet palautetaan ja mihin palautetaan?
Palauta avaimet viimeistään vuokrasopimuksen päättymistä seuraavana arkipäivänä klo 11:00 mennessä. Avaimet voi palauttaa myös aikaisemmin. Jos kaikkia alkuperäisiä avaimia ei palauteta määräajassa, lukko sarjoitetaan ja sarjoituskulut veloitetaan asukkaalta. Avainten palautuspaikat.
En ehdi palauttaa avaimia määräaikaan mennessä. Voiko avaimet palauttaa myöhemmin?
Kaikkien asuntojemme avaimien palautuksen määräaika on joka kuukauden ensimmäisenä arkipäivänä klo 11.00 mennessä. Mikäli avaimia ei palauteta määräaikaan mennessä, tilataan asuntoon lukkojen sarjoitus ja kustannukset tästä tulevat poismuuttavan asukkaan hoidettavaksi.
Huomioithan, että toinen henkilö voi palauttaa avaimet puolestasi.
Olen jo muuttanut pois asunnosta, milloin saan vakuuden takaisin?
Vakuus palautetaan kuukauden sisällä vuokrasopimuksen päättymisestä edellyttäen, että asunnossa ei ole vuokralaisen aiheuttamia normaalista kulumisesta poikkeavia kunnostustarpeita tai puutteita loppusiivouksessa. Myös kaikki alkuperäiset avaimet tulee olla palautettu määräaikaan mennessä. Mikäli tarkastuksella havaitaan huomautettavaa, saat sähköpostiisi ilmoituksen asiasta. Nuorisosäätiö noudattaa Lakia asuinhuoneiston vuokraamisesta (AHVL) ja Hyvä Vuokratapa -ohjeistusta. Laskutuksemme perustuu joko asukaslaskutushinnastoon tai toteutuneisiin kuluihin. Ensisijaisesti pidätämme kustannukset maksamastasi vakuusmaksusta.
-
Mitä teen, jos haluan ilmoittaa asunnossani olevasta viasta tai lähettää häiriöilmoituksen?
Jos asunnossasi tai kiinteistössä ilmenee häiriöitä, vikoja, korjaustarpeita tai jokin menee käytössäsi rikki, tee vikailmoitus/häiriöilmoitus täyttämällä sähköinen vikailmoituslomake. Kiireellisessä tapauksessa soita kotitaloasi hoitavaan huoltoyhtiöön. Ilmoituslomake.
Voiko asuntoon asentaa astianpesukoneen?
Astianpesukoneen voi omakustanteisesti hankkia. Koneen asennuksesta asukas huolehtii itse. Kone tulee kuitenkin olla asennettuna ammattilaisen toimesta. Kannattaa tarkastaa vielä mahdollinen tarve esim. todistukselle asiasta vakuutusyhtiöltä. Suosittelemme myös tarkastamaan vakuutuksen kattavuuden mahdollisen vesivahingon varalta, jos astianpesukoneeseen tulisi vika ja se aiheuttaisi vesivahingon. Kun asennat astianpesukoneen asuntoon, tulee sinun purkaa yksi kaappi sen tieltä (mikäli sijaiskaappi on paikallaan asunnossa). Kyseinen kaappi tulee pois muuttaessa asentaa takaisin paikoilleen. Muistathan myös, että poismuuton yhteydessä kone pitää poistaa ja vesiliitokset tulee tulpata asianmukaisesti.
Saako asuntoa itse remontoida tai seiniin kiinnittää tauluja?
Asunnoissamme ei saa itse suorittaa mitään kunnostuksia, korjauksia, muutostöitä tai maalauksia.
Tavanomaisen kulumisen piiriin kuuluu kohtuullinen määrä jälkiä, jotka ovat syntyneet peilien, taulujen, lamppujen, julisteiden, verhotankojen, huonekasvien, ryijyjen tai muiden näihin rinnastettavien esineiden kiinnittämisestä seiniin tai kattoon. Vuokralainen ei ole velvollinen paikkaamaan, maalaamaa tai muutoin peittämään näin aiheutuneita reikiä tai muita jälkiä. Vuokralaisen on kuitenkin kiinnityksiä tehdessään otettava huomioon erilaiset seinämateriaalit, jotta kiinnitykset olisivat siistejä ja turvallisia. Kiinnitykset on tehtävä kullekin seinämateriaalille oikealla tavalla.
Tavanomaista kulumista eivät ole peilien ja taulujen kiinnittämisestä aiheutuneet poikkeuksellisen suuret reiät. Tavanomaisia eivät myöskään ole jäljet, jotka ovat seurausta muutostöiksi laskettavista kiinnityksistä. Muutostyönä voidaan pitää esimerkiksi poikkeuksellisen järeiden kiinnitysmekanismien käyttämistä minkä tahansa esineen kohdalla. Mikäli vuokralainen on tällaisia kiinnityksiä tehnyt ja niistä jää jälkiä, ovat niiden korjaamisesta aiheutuvat kustannukset vuokralaisen vastuulla.Myöskään DC-Fix sisustusteippiä ei saa laittaa asunnon pinnoille.
Kylpyhuoneen seiniin ja asunnon kattoon ei saa porata reikiä.
Miten voin pitää huolta asunnostani?
Vuokralaisen tulee pitää huolta vuokraamastaan asunnosta. Viikoittain tehty siivous auttaa pitämään asunnon yleiskunnon hyvänä. Asukkaan velvollisuuksiin kuuluu ylläpitää asunnon peruskuntoa ja siisteyttä. Vuokralainen on vastuussa asunnon kunnosta koko vuokrasuhteensa ajan. Asukkaan tulee ilmoittaa asunnossa ja kiinteistössä havaituista vioista ja korjaustarpeista ensisijaisesti sähköisellä vikailmoituslomakkeella.
Vesivuodoista ja muista asunnossa havaituista vioista, jotka vaativat välittömiä toimenpiteitä, on soitettava viipymättä talon huoltoyhtiön päivystysnumeroon.
Suosittelemme asukkaillemme kotivakuutuksen hankkimista. Kotivakuutus turvaa sinua, omaisuuttasi ja asuntoa yllättävän vahingon sattuessa. On hyvä pitää mielessä, että kotivakuutusta ei voi hankkia jälkikäteen vahinkoja korvaamaan.
Asunnossa on kuuma kesäisin. Voiko asialle tehdä jotain?
Normaalien, esimerkiksi läpivedon sekä yöllisen tuulettamisen toimenpiteiden ohella, asunnon puutteista kannattaa aina tehdä erillinen vikailmoitus huoltoyhtiölle. Huolto varmistaa, että asunnon korvausilmaventtiilit toimivat asianmukaisesti sekä, että asunnon huippuimurin tuuletus on säädetty kesäasetuksille ymv.
Kun rakennuksen ja asuntojen ilmanvaihto on maksimoitu kesä-ajalle ja asunto toimii rakenteellisesti niin kuin tämä on suunniteltu, on vuokranantajan puolelta asunnon lämpötilalle varsin vähän tehtävissä. Voi siis olla, että näistä suoritettavista toimenpiteistä huolimatta asuntonne lämpötilat nousevat kesäaikana hetkittäin varsin korkeisiin lukemiin. Huollon suorittamien tarkastuksen ja säätöjen jälkeen, asunnon toimiessa rakenteellisesti asianmukaisesti, hetkellisesti korkeiden asunnon lämpötilojen osalta asialle ei lähtökohtaisesti suoriteta enää muita lisätoimenpiteitä.
Sosiaali- ja Terveysministeriön asumisterveysohje määrittää mm. asuntojen lämpötilojen raja-arvoja. Käytännössä, tähän perustuen vasta tilanteessa, jossa asunnon lämpötilat kohoavat yli 32 C asteen, vaatii asia tarkempaa selvittelyä. Jos asunnon tuulettamisesta sekä auringolta suoraamisesta on huolehdittu asianmukaisesti, asuntojen lämpötilojen ei pitäisi kuitenkaan kohota näin korkeisiin lukemiin.
Syksyisin asunto tuntuu kylmältä. Mistä tämä johtuu?
Syksyisin lämmityskauden alussa huoneilma koetaan usein viileäksi ja yhteydenotot asuntojen lämpötiloista yleistyvät. Lämmityskauden alussa kannattaa kuitenkin olla kärsivällinen ja odottaa kunnes sisäilma mukautuu kylmenevään ulkoilmaan. Yleisesti sopivaksi katsottu huoneilman lämpötila on 20-22 °C. Tarkista ensiksi patteritermostaatin edusta. Patteritermostaatin (osa, josta voit säätää patteria) edessä ei kannata pitää sohvaa, paksuja verhoja tai muuta estettä ilman vapaalle kiertämiselle.
Patteritermostaatti reagoi lämpötilan muutoksiin ja ohjaa patterin lämpötilaa. Lämmitysjärjestelmä on säädetty siten, että talviaikaan tavoitelämpötila asunnoissa on 21 °C. Huomioi, että 30 °C patteri tuntuu käteen viileältä, mutta lämmittää silti asuntoa. Muista myös tarkistaa ilmanvaihto ja ikkunanpuitteet sekä säädä ja puhdista korvausilmaventtiilit.
Ongelmatilanteissa asunnon lämpötila tulee mitata keskeltä huonetta vähintään 1,1 metrin korkeudelta ja mittaustuloksista on hyvä pitää kirjaa. Tee mittaus muutamana peräkkäisenä päivänä, ja mikäli lämpötila on toistuvasti alle 20 °C, ota yhteys huoltoon puhelimitse tai nettisivuiltamme löytyvällä vikailmoituksella: https://portaali.tampuuri.fi/nuorisosaatio/vikailmoitus
Irtaimistovarastossani on jonkun muun tavaroita. Miten saan varaston käyttööni?
Täytäthän vikailmoituksen internet-sivuillamme: https://portaali.tampuuri.fi/nuorisosaatio/vikailmoitus
Laki ja hyvä vuokraustapa velvoittaa meitä ilmoittamaan lapulla erikseen tyhjennettävistä verkkovarastoista n. 2 viikon varoitusajalla. Huoltoyhtiö laputtaa varaston ensin ja sen jälkeen tyhjentää varaston määräaikaan mennessä.
Sen jälkeen voit ottaa varaston käyttöösi. Muistathan hankkia varaston oveen oman lukon.